Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Essex tilhørende Moderne trykk

Min farfars – og min fars – Essex, brukt til trykkeritransport og privat på Breistølen. Trykkeriet het Moderne trykk, og holdt til på Møhlenpris. På bildet er bilen parkert foran den gamle (nå for lengst revne) driftsbygningen til Lyngbø gård, Kalandseidet. Min farfar, faktor Olaf Svendsen, kjøpte dr. Viketuns hytte (bygget 1940) der en gang rundt 1950. Bilen ble solgt som russebil på 60-tallet. Kjenner ikke forhistorien generelt og bakgrunnen til denne bilen spesielt, men kanskje andre vet noe? Synd at de før oss ikke reflekterte over at generasjonen to trinn etter synes at slike doninger ville være råkule å finne i et skur. Bildet er skannet fra kontaktkopi.

Vist 365 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Husker veldig godt Moderne Trykka/s i Thormøhlens gate 33, med en elektrisk vareheis styrt med tau.

Her husker jeg trykkeriet fra ca 1969 TIL 1974

Ja, det ble vel lagt ned på begynnelsen av 70-tallet. Får spørre min far, han drev det til han gikk over som lærer på Kunsthåndverkskolen. Og Møhlenpris var det. Det som var av virkelig antikvarisk materiell finnes vel fremdeles på Kunstkolen, om de ikke har kastet det; prøvetrykkmaskiner, settekasser og blytyper en masse.
Hvordan var du i kontakt med Moderne trykk, Roy? Takk for å plassere det på flyfotoet!

En digresjon: Trykkeriet brukte av og til de samme teknikerne som hadde vært om bord i “Voorbode” rett før den sprang i luften.

Jeg leverte papir til de fra firmaet a/s Papir på Minde. Husker godt boktrykkerne Arne og Olav Svendsen.

Du har god husk! :) Arne er min far, Olaf (senere Olav) hans far igjen. Selv har jeg holdt meg i bransjen …

Bilen – er det en Ford fra 1930-tallet? Jeg lærte meg å kjøre bil i en Ford 1932-modell med 22 hestekrefter og dobbeltklutsjing, produsert i Canada. Det var min pappas første bil, kjøpt da rasjoneringen på bruktbiler ble opphevet på slutten av 1950-tallet. Også den ble solgt som russebil!

Hei, Olav Terje. Dette er en Essex Super Six (trolig 1930/31), som for mine lite veteranbilkyndige øyne minner litt om en A-Ford (sistnevnte har en liten hake pekende ned i grillen). Lite kjent merke i dag, selv om vår venn Wikipedia forteller at Hudson-eide og Detroit-produserte Essex var tredje meste populære bil i USA i 1929, bak Ford og Chevrolet. Selskapet gikk visst dukken etter noen år. Det var nok mye forbudstidsrask som kom over dammen etter krigen; i USA gikk produksjonen av nybiler så det suste! Liten verden: du må hilse din sønn :)

Essex var et amerikansk bilmerke som var produsert av Essex Motor Company mellom 1918-1922, og senere fra Hudson Motor Company, Detroit mellom 1922-33. Den aktuelle bilen her er fra rundt midten av 1920-årene. En maken bil (kanskje denne ?) sto parkert i Prof. Hansteensgate (ved de såkalte millionbyggene) i begynnelsen av 1970-årene. (Nåvær. Torborg Nedreaasgt.)

Den er visuelt lik de sedanutgavene som ble bygget mellom 1929 og 1931, før dette så de noe annerledes ut. Vet ikke når den ble solgt, men mener det var lenge før 70-årene. Russebussene var bedre før :)

Internettet er et mangeslungent turområde. Her er 1929-modellen av Super Six’ spesifikasjonsliste: LENKE samt flere manualer.

Har fått melding fra kunnig hold at det er en 1929-modell.
Min far korrigerer meg også, og sier at den ikke var firmabil per se, og at den ble solgt ut av familien trolig noen år etter 1960 (Moderne trykk eksisterte rundt 1962 tom sommeren 1972).

Annonse

Nye bilder