Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Bergens første leddbuss (1978)

Det var stor stas på daværende Bergens Sporvei da denne Van Hool Volvo-bussen, kom til Bergen i originalutgave helt fra Holland i 1978. Her står bussen fotografert på Bergen Tekniske Museum i 1990, altså bare 12 år senere. Med tanke på en Volvo-buss og dens faktiske levetid, så er 12 år ikke særlig lenge. Uansett var denne leddbussen som hadde internnummer 149, ynglingskjøretøyet til Tinus her på fotosmuseet. Bussen har gått i rute på flere linjer innenfor den gamle bygrensen i Bergen, men også til Gravdal i gamle Laksvåg kommune. For teknisk interesserte kan opplyses at bussen hadde en liggende motor med 6 sylindre, halvautomatisk (elektromatisk) 4-trinns gearkasse av typen CAV, i tillegg til tvangsstyring på de bakerste hjulene. Foto: Nytt Spors arkiv.

Vist 1140 ganger. Følges av 8 personer.

Kommentarer

Der har vi “leddien” igjen, ja! På skinner, så å si. Husker at vi syntes disse leddbussene var skikkelig snåle! ;-)

La meg få skyte inn følgende kommentar til Mostly R’s. Det finnes i dag trolleybusser som også ruller på skinner i det åpne landskap, i tillegg til å rulle på gummihjul i selve bytrafikken. I følgende land har slike busser vært å se; Østerrike, Sveits og Tyskland. Det var ganske så interessant og smart i tillegg. Bussene gikk i vanlig bytrafikk for så å bli landeveis trikk på små stålhjul.

Bussen ble desverre stående på denne plassen all for lenge. Den ble så traspet av hærverk at det var bare å slepe den på bosset. Bussen skulle vært plassert inne i museet da den kom ned på møhlenpris. Jeg er selv aktiv i foreningen Bergens Elektriske Sporvei som har med trikkene i museet og skulle gjerne sett at akkurat denne bussen ble bevart da det var den første leddbussen til sporveien.

Bussen, en Volvo B10 M – Van Hool, internt BS nr. 149, 4 trinns gearkasse (electromatic CAV), liggende motor. Bussen var svært moderne for sin tid. Den hadde overlevd dersom den hadde blitt tatt vare på. Denne bussen fikk også installert tv-kamera ved døren på hengeren og i bakvinduet.

Buss 149 kom til Bergen sporvei i 1979.Denne fikk ingen kjøre uten egen opplæring.Var spesiell å kjøre ,leddet bak gikk 80 cm ut til hver side ved sving.
Denne gikk først i en periode på linje 1.
Ble seinere kjørt på linje 3.Endte sine dager på linje 2.

Mener jeg har lest at tre første MAN-Trolleybussene kom til Bergen i 1980. Sporveien hadde vel noen bittelitt kortere dieselutgaver av denne og har jeg også lest.

Rune Thon.
149 gikk også en kortere tid på Laksevåg. Jeg flyttet bussen fra Mansverk til Lyderhornsvei. E.Ø. (han med pipen ville kjøre men fikk ikke lov. Han hadde ikke lapp eller opplæring). Da 149 kom til Bergenm, hadde undertegnede allerede to års opplæring på denne typen busser i Sverige. JH.

Var i Gøteborg for 6-7 år siden på trikkeseminar der borte. Det arangeres treff annet hvert år i tidligere og nåværende trikkebyer rundt i Norden. Flere steder i Norden har jeg inntrykk av at det har vært en helt annen holdning på det å bevare gamle busser og trikker. I Gøteborg f.eks har man en bra samling på bort i 20 forskjellige busser man har bevart fra forskjellige tidsepoker.

Trond: Det stemmer der at MAN-trolley’ene var litt kortere, men husker ikke hvor mye…
(Foto: Arkiv Nytt Spor)

Mener å ha hørt at Volvo Van-Hool (149) var 19,5 meter og hadde dispans, mens M.A.N. var 18,5 som standard lengde. Mulig jeg kan huske feil akkurat her.

Det stemmer at 325-327 var de korteste av trolleybussene….mener jeg. Er ikke sikker altså. Jeg husker imidlertid så vidt at dere hadde noen få den som er avbildet i dieselversjon og at de var enda noe kortere en disse som er avbildet. 327 ville man egentlig ta vare syntes jeg å ha hørt, men det var ikke plass på Mannsverk til å lagre den.

MAN-leddiesel var 17,3 m lang. Forøvrig var den “vanskelig å ha med å gjøre”: Dårlig trekk pga liten motor som bråket mye – støynivået var høyt…
(Foto: Harald Bilberg)

Der var den ja. Jeg har bare et vagt minne om disse bussene. Jeg husker er motorstøyen og. Det glimtet jeg husker er at den kom opp fra Hagerups og inn i Natlandsveien mot sentrum. (Linje 3.)

Dette bildet er i buss-samenheng en kuriositet: Forløperen til leddbussene i Bergen. Denne var på prøve i 1965/66 og vakte oppsikt i byens gater de dagene Sporveien testet den – slikt hadde man jo aldri sett før. Dette var av typen Büssing, her står den utenfor “Banan-Mathiesen”, den gang naboen til biltilsynet…
(Foto fra Nytt Spors arkiv, stammer fra BA eller BT)

Og her påført datidens tyske “ZOLL EXPORT” skilter som alle begynte med Z og var ovale.

i heiane ,dette var gøyt….Buss 401-403 ble kjøpt inn i 1980,de var ment til linje 4,men motorene var “liten”,og bråkte mye.
Buss 403 ble forsøkt med “blymatter” i gulvet,men men ble tyngre enn forventet.
Bussene ble forsøkt på "andre "linjer,som på linje 3.
Bussene "levde"ikke lenge.overledve ikke 90 tallet

Husker godt ,kommentaren til"gutta"på linje 4,dette var altfort liten motor,og de bråkte mye….

Flott kavalkade !!

Oppdatering angående Volvo-leddbuss nr. 149. Jeg ser at inne på Teknisk museum sin egen hjemmeside, ligger det historiske bilder fra da museet ble åpnet. Da står nr. 149 trygt plassert inne i hallen der hvor Fløibanevognene står i dag. Bussen har da blitt på et tidspunkt flyttet ut av hallen og satt på bakplassen igjenn beklageligvis. Årsaken har vel vært omlegging av utstillingen vil jeg tro.

Jeg vet Sputniken og en Volvo trolleybuss står på garnes. 149 vet jeg ikke.

Trond: Som du sier – den sto lenge trygt plassert inne i hallen, etter en stund ble den flyttet ut på plassen. Siste stopp var Sporveiens anlegg på Mannsverk. Deretter ble den hugget – det er nå flere år siden!

Tinus: det var det jeg mente jeg har blitt fortalt en gang. Synd

Jeg er hjertens enig !

Står noen av disse på Teknisk Museum ?

Nei desverre. Vi hadde Volvoen på fargebildet øverst en stund tidlig på 90-tallet. Den ble stående ute på bakplassen noen år. Da ble den desverre så herpet, at de den gang valgte å slepe den til hugging.

Synd og skam. Tenk om den kunne stått under tak…..

Bussen gjorde det de første årene museet åpnet dørene for publikum. Den ble slept ut da man hadde bruk for plassen til ting man mente var viktigere antar jeg. Dette var før min tid i museet.

Bildesamlingen (7541 bilder)

 

Samferdsel (516 bilder)

 
Annonse

Nye bilder