Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Torget

Bildet er tatt rundt 1966 og viser trafikken over Torget. Foto: Harald Sætre

Vist 1002 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Nærmest en engelsk Ford Thames Trader lastebil, i produksjon 1962-65. Undertekst på registreringsskiltet LEIEVOGN, dvs. eieren hadde løyve for yrkesmessig godstransport.

Mener dette er en tyskprodusert model av den du nevner over. På 50 og 60 tallet var det jo både engelske og tyske modeller på det norske markedet.
Husker jeg riktig, var det var to forhandele med Ford i Bergen én for engelske og én for tyskproduserte modeller.
Hvem av dem som solgte amerikanske modeller husker jeg dessverre ikke, kanskje begge?
Den ene var Ford i Strømmen og en som lå nede ved Kong Oscarsgate, hvor trikken rundet hushjørnet på vei mot Kalfaret.

Mathisens Auto – Co A/S som hadde salgslokale i Nygaten 9

Bra, Roy – Har nok bodd for lenge i Østfold til å huske navn på alle Bergens bilforhandlere.

Du er inne på noe, når det gjelder tysk Ford, Ole. Denne modellen ble utviklet av Ford i Köln og satt i produksjon der, med en annen grill (en rekke smale, blanke lister med knekk eller bue) og hva verre var: En totakts dieselmotor som var en katastrofe. Den medførte at Ford snart ga opp lastebil i Tyskland (evt. salg av disse i Norge må ha vært minimalt) , og overførte denne modellen til England, ga den en grill som vist på bildet – og konvensjonelle motorer. Med en viss suksess. Produksjonen fortsatte i 1966-67 med FORD i grillen i stedet for TRADER, og betegnelsen K-serie. Ford England produserte også en halvbulldog Trader 1958-65. (Kilder: Allen & Geary: The illustrated history of Ford vans, trucks and PSVs og – på husken: Rolseths Norsk lastebilleksikon 1940-1990.)

Bildesamlingen (7541 bilder)

 

1960-1969 (411 bilder)

 
Annonse

Nye bilder