Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Blomstertorget og Vågen rundt

Bildet har tittel …en travel dag på Blomstertorget…Datert 1980. Aunekort fra egen samling.

Vist 3684 ganger. Følges av 10 personer.

Kommentarer

Her kan man trygt snakke om ett vell av blomster!

Det kan man trygt si. Litt vemodig at dette er blitt borte med den nye hallen. Fant flere kort i esken min som begynner å bli fra " før i tiden "

Det var en opplevelse å gå rundt å kikke på Blomstertorget, når det bugnet som mest…:-)

Veldig fristende å handle også…kunne gjerne prioritere blomster framfor mat i studietiden om jeg passerte her…

Aunekort fra begynnelsen av 1990.

Ja, noen blomster var jo spiselige….

Spesielt erteblomstene :-)))

Ja, erteblomstene er både spiselige og meget velduftende ..:-)

I studietiden kunne man spise alt, nydelig var det ivertfall..Trist at dette ble vekke, men det kalles vist fremskrit..Akk o ve.

Kjempekoselig å se bildet til Aud. Tror at vi må bare være glade for at vi fikk oppleve livet på Torget og rundt Torget. Det blir aldri det samme. For det er så mye som har endret seg. F.eks med transport. Vi syntes den gangen at det var framskritt med egen bil for å dra på hytten. Men jeg blir helt varm i hjertet når jeg ser BNT sine båter til venstre på Strandkaien. Er det Manger og Sæbø?

Ja disse Fjorda bussene så vi på når vi sto ute på tollboden, skal si det var morro..Vi tippet om hvem som var raskest, ja det var en flott men desverre forsvunnet tid..

Av disse to blidene, Aud Karin, så er kanskje det siste det eldste?
Jeg ser da på bilene og det gule bygget, jammen ser det ikke ut til at den indre (huken) delen av brygga er flyttet lengere utover og det lille tilbygget har forandret farge til hvitt og sjøgrønnt…kan dette være riktig?

Ingen ting er flyttet eller utfylt.
Men det du skiver om er revet ( gamle naustet til brannbåten ) , så er det satt opp et telt som er hvitt og sjøgrønnt som torghandlerene brukte til oppbevaring av sitt utstyr.

Freddy, takk for svar. Det var utrolig vanskelig å sammenligne de to bildene, da noe ble borte siden ikke de var tatt i samme vinkel. Så det lille var et telt, ja, jeg ser det nå…:-)

BNT båtene på det første bilde er m.s. “Herdla” senere m.s. “Manger”, og nærmest ligger m.s." Flatøy". På det siste bilde ser vi de to samme båtene, fra venstre m.s. “Flatøy” og dernest m.s. “Herdla” som senere ble m.s. “Manger”, men dette bilde er fra før de ble ombygget med bl.a. nye styrehus. Første bilde kan tidfestes til mellom 1960 og 1965, mens det siste er fra 1957 eller 1958.

Før ombyggingen i 1954 het MS Herdla Fjordbussto.

I 1954 skiftet, som du skriver “Fjordbussto” navn til “Herdla” samtidig som “Fjordbussen” skiftet navn til “Flatøy”.
Ombyggingen av disse båtene fant sted først noen år senere, “Hedla” i 1959, “Flatøy” vinteren 1959/1960, og så kan vi ta med at den tredje Sjøbussen, m.s. “Sæbø” ble ombygget med nytt styrehus m.m. i 1961.

Utrulig at nokon vit så mykje om båtane.

Vi ble veldig knyttet til disse båtene.
Min bror har laget et kompendium, Fjordbussene i Nordhordland. Det gir fin oversikt, og han har lagt inn flere bilder bl.a. dette av Sæbø.
Husker øyeblikket like før vi kunne gå om bord da landgangen ble plassert :-)
Spander et klikk på bildet og det blir tydeligere.

Du gav meg et stikkord her, Landgangen. På fjære sjø var Strandkaien for høy for disse 3 Fjordbussene, man kom seg verken ombord eller i land, det ble kort og godt for bratt. De måtte derfor legge seg på utsiden av de gamle dampbåtene, eller, som jeg selv kan huske fra slutten av 1940-tallet, som en nødløsning, ilandstigning borte på Torgutstikkeren.
Dette var årsaken til at de fra tidlig 1950-tallet fikk kaiplass her ved Blomstertorget, en kai som var lavene enn Strandkaien. Også “Børshopen” ble benyttet, men da ombord og ilandstigning akter, landgangen på bildet dokumenterer det.

Nå er det vel flest bergensere og exil-bergensere på denne sonen, men man behøver ikke være bergenser for å fastslå at Blomstertorget/Fisketorget/Bryggen/Vågen er et usedvanlig vakkert byrom. Nå ble sikkert bergensfolket her glade…

En glad bodd i Bergen, bergenser affall…:-)

På det bilde hvor vi ser utover mot festningskaien, der ligger det en grønn båt..Hvar dette M/S Sandnes ..?.Mener å huske denne båten fra min ungdom, hvor gikk den til om noen vet det og om det er rett navn.

Den grønne båten lenger ute, ved Bradbenken, heter, som du skriver, m.s. “Sandnes”. Den kom i fart som ny på vårparten i 1950 i den ruten som hadde navnet Nattruten. Nattruten hadde daglige seilinger mellom Bergen og Stavanger/Sandnes. M.s. “Sandnes” hadde fast avganger fra Bergen, onsdag, fredag og søndag med avgang kl.2200. Den andre båten som gikk i denne ruten var m.s. “Stavanger” (som forøvrig kan sees på bilde nr. 3 i denne frekvensen). “Stavanger” hadde avgang fra Bergen på mandag, onsdag og lørdag.
Av ukedagene mangler vi tirsdagen, og denne dagen gikk d.s. “Kong Sverre” i ruten på 1950-tallet, og m.s. “Kronprisesse Mártha” på 1960-tallet.
Nattruten ble nedlagt 1. september 1974.
M.s “Sandnes” er idag Veteranskip med tilhold i Stavanger

Takk for opplysningene Ove Walle..GOD JUL

Jeg ble så glad at jeg gikk i kortbunken og fant fram et Aunekort datert 1989.
Er fra motsatt side av Vågen, ved Bradbenken…med både slepebåter og et flåtebesøk av et nederlandsk fartøy…

Artig å se et bilde vendt innover Vågen. De to slepebåtene er BDS´s tildliger m.s. "Titan og m.s. “Vulcanus”, her eiet av Bukser og Berging A/S. Kan også ta med at båten på vei inn mot Strandkaien er BNR´s hurtigbåt, m.s. “Lygra”

Takk for det Ove. Vurderte å legge det inn som selvstendig bilde, men synes at det passet å ta hele runden rundt Vågen :-)
MS Vulcanus har jeg sett ofte når jeg er i Bergen, fint at den ble tatt vare på, link med bakgrunn for bevaringen av Vulcanus

Ja dette som begynte med Blomstertorget……… Ender opp med det du sier VÅGEN rundt , så det var kansje på si plass å endre overskriften til “Blomstertorget og Vågen rundt” . Da tenker jeg at det er lettere å finne tilbake til alle komentarene til båtene vi nå har omtalt . Det ser ut til at alle mimrer og det er positivt, God Jul . Bare stå på !

Det var lurt Freddy. La det inn i et album for samferdsel også.
Riktig god jul!

Da er det bare å fortsette med gamle sjø-byggninger som ligger rundt Vågen på begge sider ikke gløm skurene de er snart en saga blått .

Klikk på det siste bilde der båtene til Austevoll gikk fra, på enden av SKURET er der en byggning som var liten og uskyldig. Alle visste hva den var , PISSOAR .

Her er min far på det jeg tror er Statsraad Lehmkuhl i siste halvdel i 1920. Han står som nr. en fra venstre. Er det noen som kjenner eller drar kjensel på noen av de andre? bilde fra privat arkiv.

Statsraad Lehmkuhl har 100 års Jubileum i år, og 90-års-jubileum som Skoleskip i byen fra 1924.

Masse flotte bilder og interessant historie. Takk for alle deres flotte bidrag, det har vært en glede! Jeg husker godt Blomstertorget, det eksisterte fremdeles mens jeg bodde der. Har skjedd mange triste forandringer i byen siden, mye er blitt revet … Men det er jo fremdeles en vakker by.

Bryggen og Torget (154 bilder)

 

1980-1989 (87 bilder)

 

BERGEN FRA POSTKORT (1479 bilder)

 

Bildesamlingen (7541 bilder)

 

Samferdsel (516 bilder)

 
Annonse

Nye bilder