Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Stabelavløpning i Solheimsviken, 1960-tallet

(Foto: Jan Torleif Midtun) Bergen Mekaniske Verksted var en av Bergens største bedrifter med rundt 1200 ansatte på det meste. Her fra en av de mange stabelavløpningene i Solheimsviken.

Kjenner du noen som jobbet på BMV i denne perioden – tips dem gjerne om bildet.

Jan Torleif Midtun arbeidet på Bergen Mekaniske Verksted (BMV) fra 1964 til 1973. I løpet av den tiden tok han mange bilder med sitt Linhof -kamera, og han deler nå noen av sine bilder med BA. Samlingen for øvrig er gitt bort til Universitetsbiblioteket. Artikkel om Jan Torleif Midtun kan du lese i BA 21.01.09.

Vist 3985 ganger. Følges av 8 personer.

Kommentarer

Jeg vokste opp like bakom her til venstre. Løvstakksiden.

Slik stabelavløpning noe du husker å ha bivånet i barndommen da kanskje?

Har forøvrig forsøkt å titte etter på orginalbildet, men – jeg klarer ikke å tyde navnet på skipet det her er snakk om. Ei heller skipet som ligger bak til høyre.

Ja, jeg husker stabelavløpninger. Dette var svære greier for oss guttene.

Ja det er litt trist en ikke vet hva skipene heter og når denne stabelavløpingen var, det hadde gjort det så mye mere intr. men bildene er nå fine å se på.

Jeg er født i 1937 og vokste opp i Bøhmergaten 41, rett ovenfor BMV. En gang var jeg innenfor gjerdet og så skipet seile ut i sjøen. Men jeg tror jeg ble kastet ut. Det var nok ikke lov! Jeg hadde tjommier som Helge Myrmel, Robert Prestø, Willy Nilsen, Kåre Yndestad, Leif Watle, Rolf Oppedal og mange andre. Jeg husker også Kaja og Maja Jansen og Berit Broman. Min lærer på Ny-Krohnborg skole var Ingolf Nilsen. Vi holdt til på Dongen og i “Vallabakken,” som er begynnelsen på Løbergsveien. Vi hadde også eget buekorps som vi kalte Bøhmergatens Bataljon.

Min far het Svein Sørensen. De bodde i samme huset som Skår-familien. Det var en Lien-adresse, men hadde inngang til Bøhmergaten.

Etter mye sjekking og bekreftelse fra Westfal Larsen & co a/s er båten M/S TARANGER bygget ved BMV.
Stabelavløpning i Solheimsviken november 1969 som byggenr.467. Lengde 171,9 meter Bredde 25,96 meter
dypgang 13,77 meter. Brutto tonnasje 19.024 Netto tonnasje 12.043. Dødvekt 29.240 Fart 15,7 knop
M/S Taranger.Motor type MAN BHK 13040

HISTORIKK:

11/1969: Westfal-Larsen & Co.A/S,Bergen “TARANGER
3/1972: omdøpt"STAR TARANGER"
8/1978: Aimco Shipping Co(Interocean Shipping Agency Ltd)Monrovia “STAR NAJD
1/1980: Drake Maritime Co.S.A(Interocean Shipping Agency Ltd)Pireus “STAR ORPHEUS
2/1981: Botelho Shipping Comp.(Fairmont Shipping Ltd)Manila,Phillipine “STAR LUZON
10/1985: omdøpt “SAN JUAN VICTORY
1/1991: Emily Shipping Co.Ltd(Marigulf Ltd)Kingstown,St.Vincent “MED CARRARA
/1992: Emily Shipping Co.Ltd(Marimed Agencies Ltd)Kingstown do
1/1994: Solgt til India for opphugging.
Fra sjøhistorie.no

Hei Roy
Du er fantastisk til å finne ut ting og saker,jeg er imponert. Den Star Taranger var faktisk søsterskipet til Star Atlantic til redeeriet Star Shiping, som gikk ut fra BMV også i 1969 på starten av året. Jeg kom ombord i den den 1. oktober i 1969 mens den fortsatt var på jomfrutur. Vi gikk i fart mellom Europa og vestkysten av statene- Canada og helt til Alaska. Disse skipene var utsryrt med en ny type kraner som var helt revolusjonerende. Jeg skal stoppe her ellers blir jeg aldri ferdig.
Artig at du fant ut dette Roy.

Her er Star Atlantic, bilde er ikke godt, men likevel.

Er det noen som husker den jernbanefergen som ble bygget på BMV Solheimsviken på 70-tallet? Jeg mener den het Rostock.

Star Wind was built as the Rostock by Bergens Mekaniske Verksted A/S, Bergen, for the East German State Railways, Deutsche Reichsbahn (DR). Rostock entered service in 1977 as a train ferry between Trelleborg-Sassnitz. In 1991, ownership passed to Deutschen Fährgesellschaft Ostsee (DFO). Rostock was laid up in September 1998 when replaced by newer tonnage. Later that year she was transferred to Scandlines Deutschland GmbH, followed soon afterwards by sale to seaWind Line, for Stockholm-Åbo service as Star Wind. From 2002 she also served Helsinki-Tallinn.

Tviler aldri på deg Roy.

Fantastisk. Jeg hadde sommerjobb ombord i denne da jeg var 16 år gammel. Jeg jobbet med rengjøring og klargjøring de siste ukene den var i Bergen/BMV. I store deler av perioden var den til sjøs for diverse testing, og ofte flere døgn om gangen. Dette var stort for en ung gutt som også tjente meget bra på denne jobben.

Ja du ser Yngvar, Roy finner det meste.

Flott bilde,eg jobba på B.M.V-1967-72,Jan Midtuns bilder er .kjekt.og sjå.

Jeg hadde som student sommerjobb på tegnekontorer 1962 – 63 og husker blant annet overleveringen av
M/S Wilmara

http://www.bergenbyarkiv.no/aarstad/archives/arbeidsledighet-konflikter-og-samhold-i-1930-arene/954
Interessent link til Bergen byarkiv.
Farfar jobbet i Viken i de harde 30årene. Han var en av tre som hadde jobb da de andre gikk ut i arbeidsledighet. Pga en arbeidsulykke ble han vaktmann istedenfor. Bygningene ble passet på.
En annen artikkel i Byarkivet omhandler kvinnene som gikk med matspann til arbeiderne. Dette oppdraget fikk far noen ganger. Han forteller om nøden og fortvilelsen. Man kunne finne folk som hadde begått selvmord bl.a. på Løvstakken. Mange munner å mette og ingen utvei gir håpløshet.

Skipet som ligger ved kai bak til høyre for TARANGER, heter FRODE VIKING.
Skipet var levert fra Moss Værft og Dokk i januar 1954 til Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes som VARDØ. Det gikk i selskapets godsrute Oslo – Kirkenes til desember 1966.
Da ble skipet solgt til A/S Ingse (M. R. Forland), Bergen, og omdøpt til FRODE VIKING. Det ble bygget om til seismisk forskningsfartøy, visstnok det første i Norge.
I 1971 ble navnet endret til OCEAN RESEARCH. Skipet ble senere ombygget til lasteskip igjen. Skipet ble hugget opp i 1978.

Bildesamlingen (7541 bilder)

 

1960-1969 (411 bilder)

 
Annonse

Nye bilder